Pages

Monday, October 17, 2011

Kek Mentega Sultana



Salam sejahtera semua,


Hari ni saya nak kongsi resipi kek mentega. Sebenarnye kek ni tak berapa nak menjadi dari segi tekstur kek yang padat. Menurut pakar-pakar kek kat office tu mungkin kurang pukul sampai kembang masa mengadunkan mentega dan gula. Mana tak nye masa mengadun kek sambil tengok cerita Tahajud Cinta @ TV3 pukul 9 malam tu. Dengan penuh emosi mengadun kek tu lah jadik nye...hehe

Tapi nasib baik menjadi jugak lah. Rasenye tak lari...manisnya boleh tahan. Cume kurang kembang je.



Sebelum ni sebenarnye saya dah pernah beberapa kali buat kek mentega ni tapi tak sempat nak kongsi resipi. Sebelum ni gune buah-buahan campuran tapi kali ni saya gune buah sultana pulak.

Jom sama-sama cube resipi nie yang saya ambik dari buku koleksi kek terbaik sepanjang zaman. Hehe nama buku kek pun dah menyakinkan bukan?


Bahan-bahan


250 gm mentega/marjerin

250 gm tepung naik sendiri

250 gm gula kastor

8 biji telur

Sedikit garam

250 gm buah sultana/buah-buahan campuran

Sedikit esen vanila


Cara Membuat


1. Pukul gula kastor & mentega sehingga kembang. Setelah kembang masukkan esen vanila & pukul lagi hingga kembang.

2. Masukkan telur satu per satu, pukul lagi sehingga kembang.

3. Setelah kembang masukkan tepung dan pukul sampai rata.

4. Gaul buah sultana yang di campur dengan sedikit tepung gandum supaya buah tu tak mendap ke dasar kek. (Kesilapan saya tak gaul buah sultana dengan tepung gandum tapi kalau guna buah campuran tak perlu nak gaul dengan tepung gandum sebab ia lebih ringgan)

5. Campurkan kesemua bahan tersebut, gaul hingga rata.

6. Tuang ke dalam loyang pembakar bulat atau lain bentuk ikut muatan dan kesukaan anda yang telah digriskan dengan mentega.

7. Bakar dalam suhu perlahan (saya guna ketukar tradisional guna dapur gas jadi makan masa lebih kurang sejam pastikan jaga kek sehingga masak)
8. Bila nak tahu kek dah masak? Cucuk kek dengan lidi sampai tak ade tepung yang melekat kat lidi tu. Lepas tu biar kek sejuk baru hidangkan.
Sampai sini je resipi yang saya boleh kongsi hari ni. Harap kawan-kawan boleh cube resipi nie.

Sekian. Salam

No comments:

Post a Comment